תקשורת נכונה לטיפול בבית

 

יש לזכור כי הזיכרון, ההבנה והשיפוט של חולי אלצהיימר נפגמים, אך הרגשות והצורך בקשר נותרים שמורים. לפעמים קשה, ואף בלתי-אפשרי להבין את דבריו של החולה, אבל חשוב להקשיב ולנסות להבין את התוכן הרגשי של הדברים שהחולה אומר ולהבין באיזה מצב רגשי הוא נמצא. האם הוא עייף? מתוח? כועס? יש הרבה מאוד אינפורמציה שאפשר לקלוט רק משפת הגוף. יש לקחת בחשבון שלכל אמירה יש משמעות ולכל התנהגות יש סיבה. עלינו לנסות להבין את המשמעות שעומדת מאחוריהן.  

   

טכניקות פשוטות שיעזרו להיכנס לעולמו של האדם עם דמנציה

חזרו על מילים מרכזיות. נסו לחזור על המילים של החולה בתוך שטף מילולי שלא תמיד ברור, מבלי להוסיף עליהן ובלי לתת פרשנות. הדבר זה מספק תחושה לחולה שאנו מבינים את הנאמר, ויש מי שמשוחח איתו.

שמרו על קשר עין ברור. בלי קשר עין אין לנו תקשורת. לכן דברו רק כאשר האדם עם דמנציה יכול לראותכם. קשר עין מאפשר לנו גם לתקשר ללא מילים.

היעזרו בשאלות קוטביות. שאלות כגון: זה האוכל הכי גרוע שטעמת? איפה היה האוכל הכי טוב? מתי זה הכי כואב? שאלות קוטביות מספקות פתח לשיחה, בעיקר כאשר עולים כעס ותלונות.

השתמשו בקול חם ומגע מרגיע. גם כאשר המילים שלנו לא מובנות, נימת הדיבור שלנו נקלטת על ידי החולה ומשפיעה עליו. אם אנו מתוחים, כועסים, מיואשים, החולה שומע את הרגש מאחורי המילים. השתמשו בקול ובמגע כדי להעביר תחושות של חום.

ספרו שתפו. עדכנו את החולה במתרחש בחיי היומיום, גם כאשר לא תמיד מקבלת תגובה ברורה.

אל תשכחו שהאדם עם דמנציה מקשיב. מאחר שאנו לא יודעים באמת מה אנשים עם דמנציה שומעים או מבינים,  עלינו להימנע "מלדבר מעל הראש" שלהם ולא לדבר בנוכחותם כאילו הם אינם נמצאים.

אל תקשו בחידונים. שאלות המקשות על אדם עם דמנציה לרוב מכניסות ללחץ ומהוות איום במצב של בלבול. יש להימנע משאלות כגון: "אתה זוכר איך קוראים לי?"; "בת כמה הנכדה הגדולה שלך?" וכדומה. שאלות אלו אינן מכבדות את החולה ומובילות בסופו של דבר לניתוק והסתגרות.

פשטו את הדברים. אם נראה שלאדם עם דמנציה יש קושי בהבנת מילה או מונח מסוימים, יש לחזור עליהם רק פעמיים. אחר כך יש לנסות להשתמש בדרך מורכבת פחות כדי לומר אותו הדבר.

נהגו באורח רוח. תנו לאדם עם דמנציה זמן להקשיב, לחשוב ולהגיב. מה שנדמה לעיתים כשתיקה ארוכה ללא מטרה יכול להיות הזמן שנדרש לאדם להתרכז, להבין ולבנות תגובה.

השתמשו במחוות לא מילוליות. השתמשו בהדגשות, במחוות, בהבעות פנים והצביעו על עבר אובייקטים מוכרים, בכדי לעזור ולהעביר את המסר שברצונכם להעביר.