תעסוקה לטיפול בבית

שילוב תעסוקה בסדר יום של אדם עם דמנציה

תעסוקה במשך היום גורמת לאדם עם דמנציה להרגיש שייך, בעל ערך ופרודוקטיבי לסביבתו. בנוסף, התעסוקה עוזרת להעביר את היום בדרך נעימה ומעניינת. התעסוקה משמרת יכולות קוגניטיביות ומונעת הידרדרות מהירה של החולה. שמירה על סדר יום מובנה חשובה לבן המשפחה ותורמת לתקשורת בינו לבין משפחתו. 

פעילות מיון פקקים משחק ביתי עם מקלות ומדבקות

כמה כללים שיש להקפיד עליהם בבניית תוכנית תעסוקה:

התאימו פעילויות לתחומי העניין. יש להתאים פעילויות לפי תחומי העניין של האדם עם דמנציה – תחביבים, תחומי עניין או תחום העיסוק שנהג לעבוד בו.

  • שלבו פעילויות מתחומים. יש לשלב פעילויות מתחומים שונים – התעמלות קלה בשעות הבוקר, ובהמשך היום שיחה על התמצאות ואקטואליה בסיסית, פעילות יצרנית לפי עניין, גירוי קוגניטיבי (משחק, תשבץ, חידון וכו'), שירה והאזנה למוזיקה. שלבו את הפעילות בשגרה היומית והשתדלו לקיים אותה בזמנים קבועים בכל יום.

  • עשו יחד מטלות בית. ניתן לשלב את האדם עם דמנציה במטלות הבית השונות לפי יכולתו ומידת העניין שלו תוך דגש על בטיחות (עזרה בקיפול גרביים או מגבות קטנות, מיון כפות לעומת כפיות, שתילת פרחים, ערבוב חומרים באפייה, קיפול מפיות שולחן ועוד).

  • ערכו פעילויות אקטיביות בשעות הבוקר. מומלץ לערוך פעילויות אקטיביות ופעילויות שדורשות מאמץ קוגניטיבי בשעות הבוקר ולדחות את פעילויות הפנאי לשעות אחר הצהריים.

  • אפשרו זמן מנוחה. חשוב לאפשר זמן מנוחה בין הפעילויות השונות ולא להעמיס על החולה.

  • התקדמו במשימות קטנות. עזרו לחולה להתחיל בפעילות. פרקו את הפעילות למשימות קטנות ותנו לחולה משוב על כל פעולה שהוא מבצע בהצלחה.

  • שימו לב לסימני עצבנות. היו ערים לסימני עצבנות או תסכול מצד החולה. במידה שהחולה אכן מגיב באופן שלילי עברו לעסוק בדבר מה אחר. 

  •  
  • שילוב פעילות גופנית בסדר היום

הוספת פעילות גופנית לשגרת היום יכולה להועיל לחולה ולמטפל:

הקפידו על פעילות מהנה. בצעו פעילות גופנית מתונה ומהנה, כמו הליכה, טניס, ריקוד או גינון.

  • בחרו בפעילות אהובה על החולה. בחרו בפעילויות אהובות ומוכרות הן לחולה והן למטפל.

  • התייעצו עם רופא. התייעצו עם הרופא המטפל באשר למידת הפעילות הנדרשת ועצימותה.

  • הימנעו ממאמץ יתר. היו ערניים והימנעו ממאמץ יתר של החולה. 


  • לצפייה בחוברת פעילויות לבית "תנועה והנאה בשעות הפנאי" לחצו כאן.